تداخلات دارویی از دلیلهای شایع بستری شدن سالمندان

تداخلات دارویی از دلیلهای شایع بستری شدن سالمندان

به گزارش اسنک، عضو هیات علمی فارماکوتراپی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار داشت: تداخلات دارویی می تواند به واکنش های دارویی ناخواسته در سالمندان منجر شود و این تداخلات یکی از دلیلهای شایع بستری شدن آنها در بیمارستان ها و مرگ و میر است.


به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، دکتر منیره مهام با اعلان اینکه بیماران مسن اغلب دچار چندین بیماری زمینه ای بوده و همزمان داروهای زیاد و مختلفی مصرف می کنند، اظهار داشت: برای خیلی از پزشکان، تصمیم گیری در مورد شروع دارو درمانی در این بیماران به طور معمول نیازمند ارزیابی خطرات و مزایای موجود است.

وی ادامه داد: آگاهی از تغییرات فیزیولوژیکی که در افراد مسن رخ می دهد و آشنایی با تاثیر این تغییرات بر رفتار داروها، در هنگام انتخاب داروها از اهمیت ویژه ای برخوردارست. به عنوان مثال افزایش PH معده و کاهش سطح جذب داروها در روده می تواند جذب خیلی از داروها را کم کند یا کاهش عملکرد کلیه در این گروه سنی می تواند سطوح سرمی سمی از خیلی از داروها را بوجود آورد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اعلان اینکه طبق مطالعات انجام شده جمعیت سالمند حدود ۳۰ درصد کل داروهای تجویز شده را مصرف می کنند، اشاره کرد: استفاده همزمان از داروهای گوناگون بدون وجود علت مصرف درمانی مشخص به عنوان یک عامل مهم در بروز واکنش های دارویی ناخواسته در این افراد شناخته شده است.

وی افزایش تعداد داروهای مصرفی در سالمندان را موجب افزایش احتمال بروز خطاهای دارویی در آنها دانست و اظهار داشت: ارزیابی دقیق و مکرر پروفایل دارویی مصرفی در بیماران سالمند و نظارت بر بروز واکنش های دارویی ناخواسته در این گروه باید به استاندارد عملکرد بالینی تیم درمان مبدل شود.

مهام اظهار داشت: استفاده از معیار Beers برای تعیین داروهای نامناسب (دارای خطر بالا) جهت استفاده در بیماران مسن در هنگام تجویز داروها می تواند از بروز واکنش های دارویی ناخواسته و خطاهای دارویی پیشگیری کند.

وی به بیان اصول کلی تجویز ایمن دارو و دارودرمانی صحیح در بیماران سالمند پرداخت و اظهار داشت: این اصول شامل ایجاد برنامه مراقبتی اختصاصی برای هر بیمار شامل تصمیماتی در حوزه چگونگی استفاده از داروها، اندیکاسیون و مناسب بودن بر طبق وضعیت سلامتی بیمار، ارزیابی اختصاصی و دقیق خطرات و مزایای تجویز هر دارو برای هر بیمار و آموزش به بیمار در راستای افزایش پایبندی به دارودرمانی است.

بگفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، طب سالمندان بر جنبه های بالینی، پیشگیرانه و اجتماعی بیماریها به همراه انتخاب صحیح داروها و مدیریت مداوم آنها در امتداد دستیابی به نتایج مثبت درمانی در جمعیت حساس سالمند تمرکز دارد.

وی افزود: در طب سالمندان، دارو درمانی به عنوان یک رویکرد مراقبتی مهم به پیش گیری از بیماری، ناتوانی و مرگ در جمعیت سالمندان کمک کرده و بطور همزمان امکان بهبود کیفیت زندگی را برایشان فراهم می آورد.

مهام با اعلان اینکه اصطلاح "سالمندان" به افراد ۶۵ سال و بالاتر اشاره دارد، اظهار داشت: طبق آمارهای انتشار یافته در سال ۲۰۲۲، نسبت افراد بالای ۶۰ سال در ایران حدود ۱۰ درصد کل جمعیت را تشکیل می دادند و تخمین زده می شود که در سالهای آتی این میزان بصورت شایان توجهی افزایش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در آخر تصریح کرد: جمعیت سالمندان به سبب مبتلاشدن به بیماریهای زمینه ای مختلف در مقایسه با سایر گروههای سنی، میزان بالایی از خدمات مراقبت بهداشتی خصوصاً خدمات در رابطه با تجویز و مصرف داروها را به خود اختصاص می دهند.



منبع:

1403/07/16
12:30:58
5.0 / 5
104
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برنامه , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir