در گفت وگو با اسنك تشریح شد

خصوصیت سوش های جدید کرونا

خصوصیت سوش های جدید کرونا

به گزارش اسنک، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با سوش های جدید کرونا و همینطور همپوشانی آن با آنفلوآنزا و سرماخوردگی همزمان با فصل سرما توضیح داد.


دکتر علیرضا زالی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تغییرات اکولوژیک در فصل سرد سال حاصل می شود، اظهار نمود: به واسطه تغییرات اکولوژیک فصل سرد سال، تغیرات متناسب برای سوش های سرمادوست فراهم می شود و این سوش ها می توانند از فرصت استفاده نمایند و سبب افزایش بیماری های تنفسی می شوند. بیماری های تنفسی به صورت معمول و به شکل سنواتی در موسم پاییز و زمستان بخصوص بیماری های ویروسی که شایع ترین نوع بیماری های تنفسی هستند، مواجه می شویم.
وی در رابطه با چرایی افزایش بیماری های تنفسی در فصل سرد سال توضیح داد: «تغییرات اکولوژیک سازگار با طبیعت بیولوژیک ویروس های مربوطه فصلی» و «حضور بیشتر انسان ها در فضای مسقف و افزایش ارتباطات فیزیکی» شرایط را برای ویروس ها مهیا می کنند.
۲ پیک آنفولانزا در ایران و جهان وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا به صورت سنتی ۲ پیک در زمینه جهانی دارد، اظهار داشت: ایران از این پیک ها دور نیست. به صورت معمول، پیک اول آنفلوآنزا از اواسط مهرماه شروع می شود و به صورت معمول تا اواخر آبان ادامه دارد. باآنکه زمان پیک نخست آنفلوآنزا از اواسط مهر تا اواخر آبان ماه است اما شاید فراز و فرودهای تقویمی در بعضی کشورها داشته باشد. ویروس ها، بیشترین عامل مبتلا شدن به بیماری های تنفسی هستند و بخصوص در گروههای سنی کودکان و سالمندان شیوع بیشتری دارند.
وی افزود: همینطور پیک دوم آنفلوآنزای فصلی از اواسط دیماه شروع می شود. «سین سیشیال ویروس ها» بسیار شایع هستند و به صورت معمول حجم بالاتری از اختلالات تنفسی را فراهم می کنند.
سوش های جدید خانواده اومیکرون زالی همینطور در ادامه صحبت هایش در رابطه با کرونا ویروس هم با اشاره به اینکه به تازگی با سوش های جدیدی از خانواده «اومیکرون» در سطح جهانی مواجه هستیم، اضافه کرد: هم پوشانی ویروس خانواده اومیکرون با ویروس آنفلوآنزا و سایر ویروس ها می تواند سبب بروز مشکلاتی شود. تعداد افراد با تست مثبت کرونا و بیماران نیازمند به بستری به علت مبتلا شدن به کرونا اخیرا در سطح جهان افزایش پیدا کرده است؛ هرچند میزان مرگ ومیر ناشی از مبتلا شدن به کرونا مانند امواج قبلی و سالهای گذشته نیست، اما نرخ مبتلا شدن به بیماری بیشتر است.
ویژگی سوش های جدید کرونا چیست؟ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: به نظر می آید سوش های جدید کروناویروس از قدرت «ایمنی گریزی» و «حد انتقال» بیشتری برخوردار می باشند. هم اکنون، سوش KP۳، سویه غالب جهانی است و دو «جهش» نسبت سوش های گذشته دارد. دو جهش ژنی، فرصت بیشتری را برای انتقال در اختیار سوش KP۳ قرار می دهد و ایمنی گریزی بیشتری دارد.
وی در رابطه با لزوم رعایت مراقبت های بهداشتی اظهار داشت: کماکان افراد بالای ۶۵ سال و افراد دچار بیماری های زمینه ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی -عروقی و کسانی که از داروهای نقص سیستم ایمنی استفاده می نمایند، می بایست پروتکلهای بهداشتی را بیشتر رعایت نمایند. اگر افراد بالای ۶۵ سال و افراد دچار بیماری های زمینه ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی -عروقی و کسانی که از داروهای نقص سیستم ایمنی استفاده می نمایند حتی به بیماری کرونا مبتلا نشوند، شانس مبتلا شدن به آنفلوآنزا و سایر ویروس ها را دارند.
ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا برای برخی گروه ها زالی افزود: مبتلایان به بیماری های زمینه ای، سالمندان، مبتلایان آسم و بیماری های قلبی عروقی می بایست واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. اواخر شهریور ماه و هفته های نخستین مهر ماه، زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا است؛ چون که حداقل دو هفته زمان می برد که ایمنی فراهم گردد. اگر واکسن در زمان طلایی تزریق نشود، این احتمال وجود دارد که در زمان اوج بیماری آنفلوآنزا اثربخشی نداشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به دیدگاه های اشتباه در رابطه با تزریق واکسن اظهار داشت: برخی تصور می کنند در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزا به سرماخوردگی مبتلا نمی شوند که یک تصور نادرست است. ویروس های سرماخوردگی با ویروس های آنفلوآنزا متفاوت هستند. هدف از تزریق واکسن آنفلوانزا، عدم مبتلا شدن به سرماخوردگی نیست بلکه عدم مبتلا شدن به آنفلوآنزای فصلی است.
میزان اثرگذاری واکسن های آنفلوانزا وی تاکیدکرد: با عنایت به این که از سوش های سال قبل برای واکسن آنفولانزا استفاده می شود، ازاین رو تزریق این واکسن نمی تواند ایمنی ۱۰۰درصدی حاصل کند. مطالعات گوناگونی در رابطه با اثربخشی واکسن آنفولانزا انجام شده، نتایج برخی مطالعات مبین ایمنی ۴۰ درصدی و برخی مطالعات هم مبین ایمنی ۶۰ درصدی هستند. اگر سالمندان و اشخاصی دچار بیماری های تنفسی مانند آسم و سایر بیماران نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نمودند، در عین حال در نظر داشته باشند که همچنان باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشند.


1403/07/09
10:04:25
5.0 / 5
139
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , سالم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir