رئیس انجمن آموزش علوم پزشكی جمهوری اسلامی:

علوم پزشکی دانشجویان ماهر تربیت می کند

علوم پزشکی دانشجویان ماهر تربیت می کند

به گزارش اسنک، از گیلان رییس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی اظهار داشت: علوم پزشکی دانشجویی را تربیت می کند که مهارت دارد و بعد از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت می شود و این بیان کننده موفقیت در آموزش است.


دکتر غلامرضا حسن زاده امروز اول تیرماه در سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش پزشکی و کاربرد فناوری مصور سازی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان سمپوزیوم تخصصی و هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اهمیت مرجعیت علمی و ادغام آموزش با پزشکی به عنوان دستاورد بزرگ نظام سلامت، افزود: اگر بهداشت و درمان در بدنه آموزش حضور پیدا نکند، اساسا آن آموزش، موثر نیست.
وی با اعلان اینکه علوم پزشکی دانشجویی را تربیت می کند که مهارت دارد و بعد از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت می شود و این بیان کننده موفقیت در آموزش است، اظهار داشت: با وجود همه این موارد، نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از ظرفیت دانشگاه ها هستیم.
رییس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه عدالت، تعالی سلامت و راندمان در آموزش پزشکی، بحث استفاده از فناوری ها در ارتقای آموزش دانشجویان را بسیار مهم عنوان نمود.
حسن زاده با اعلان اینکه در آموزش امروز، آن چه مهمست یادگیری می باشد، اظهار داشت: در این خصوص باید به سبک های تدریس، یادگیری دانشجویان و چگونگی استفاده از فناوری ها توجه گردد.
رییس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی با اعلان اینکه باید برای ایجاد تغییر در آموزش، نگاه جدیدی به آموزش داشته باشیم، اشاره کرد: استاد اگر به منابع روز دسترسی نداشته باشد، از دانشجو عقب می ماند. امروزه دسترسی به منابع، بسیار متنوع شده و نیازمند تغییر نگرش هستیم.
دکتر محمدتقی آشوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با اشاره به توسعه آموزش در نظام سلامت، اظهار داشت: سیستم سلامت در ایران، الگوی منحصربه فرد از ادغام خدمات سلامت با نظام آموزشی و تحقیقاتی بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است که یکی از مهم ترین این دستاوردها، توسعه آموزش پزشکی با کیفیت است.
رییس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با اعلان اینکه ارتباط برنامه های آموزش علوم پزشکی با واقعیت های جامعه، امری لازم و لازمست، اضافه کرد: این مهم در سایه سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به یک الگوی شناخته شده منطقه ای و جهانی تبدیل گشته و این پاسخگویی اجتماعی در رابطه با انتظارات جامعه، قابل سنجش و ارزشیابی است.
وی با اشاره به اهداف سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی، اظهار داشت: این سمپوزیوم، فرصتی مناسب در اختیار صاحب نظران و علاقه مندان قرار داده تا زمینه هم اندیشی، تبادل تجارب و هم افزایی تلاش ها برای یافتن راهکار ها فراهم گردد.
آشوبی در تبیین چشم انداز سمپوزیوم مصورسازی در آموزش علوم پزشکی، اظهار داشت: فراهم آوردن زمینه شناخت درباب تکنولوژی های جدید آموزشی و ایجاد پل ارتباطی بین ایده های انتزاعی و عینی و تعمیق یادگیری در فراگیران با بهره گیری از خلق فرصت های شگرف، ایجاد افق های جدیدی برای توسعه، آموزش و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی از چشم اندازهای تعریف شده در این سمپوزیوم است.
وی بر لزوم توجه اعضای سمپوزیوم به تکنولوژی های جدید در درمان همچون پزشکی فرادقیق، اشاره نمود و اضافه کرد: برای پیاده سازی پزشکی فرادقیق به سطح بالایی از سواد سلامت از طرف بیماران نیاز است؛ بیمارانی که دیگر سوژه پزشکی نیستند بلکه خود از شرکای کلیدی پروسه دستیابی و نگهداری سلامت محسوب می شوند.
رییس علوم پزشکی گیلان «هوش حاضر در همه جا» و «بازسازمانی نظام های مراقبت سلامت» را از ابر روندها در دنیا برشمرد و اظهار داشت: هوش مصنوعی به عنوان انقلاب صنعتی پنجم، پدیداری اینترنت اشیا و خلق زیرساخت های هوشمند و همین طور افزایش آگاهی های سلامت و مسئولیت فردی، تغییر در الگوهای بیماریها، افزایش در هزینه های سلامت و خصوصی سازی، رهیافت نوین به سمت تشخیص و درمان و بازارهای همگرا جدید از محورهای کاربردی در این ابر روندها هستند.
وی همین طور به موضوع «مدیریت دانش به مفهوم واقعی» و «یکپارچگی دانش در مقابل تفرق دانش» اشاره نمود و اضافه کرد: در طول ۱۰۰ سال گذشته، پایه های آموزش عالی بر پایه رشته های دانشگاهی استوار بود و رشته محوری اساس و پایه کار، که این موجب تخصص گرایی در رشته های دانشگاهی و دانشگاهی شده اما دراین بین، رهیافت های میان رشته ای باتوجه به پیشرفت های جهانی، حرف اول را می زند.
آشوبی به چالش آموزش پزشکی نیز اشاره و اشاره کرد: بااینکه کارآموزان پزشکی سال ها در مورد فیزیولوژی، آناتومی و بیوشیمی درس می خوانند، اما از روش های رسمی مهارت های اساسی رهبری، مانند نحوه هدایت یک تیم، چگونگی مقابله با مشکل کارکنان، نحوه آموزش و توسعه دیگران و ارائه راه حل برای حل وفصل تعارضات سازمانی، بی بهره هستند.
وی با اعلان اینکه پرورش برای دنیای آینده و رهبری سازمان های پیچیده سلامت، نیازمند یک پزشک جامع الشرایط است، اشاره کرد: گنجاندن دوره های مدیریتی و رهبری بالینی در کروکلوم های آموزش پزشکی به جهت تربیت «پزشکان پنج ستاره» لازم است و در همین رابطه، دوره های آموزشی توسعه رهبری بالینی بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدیران شبکه و مدیران پرستاری آغازشده و قابل اشاعه در کل سیستم سلامت است.



1402/04/01
23:55:22
5.0 / 5
594
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , بدن , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir