مدیركل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت مطرح كرد
تصادفات از چالش های اساسی سلامت
به گزارش اسنک، مدیرکل دفتر آموزش و پیشرفت سلامت وزارت بهداشت، با تکیه بر ضرورت ترکیب فرهنگ رانندگی، سیاستهای مؤثر و تکنولوژی های نوین در پایین آوردن تصادفات رانندگی اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج مؤثر، باید یک رویکرد علمی و طولانی مدت اتخاذ نماییم.
به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، دکتر فرشید رضایی با اشاره به آمار بالای فوت شدگان تصادفات و حوادث رانندگی و جاده ای در کشور اظهار داشت: تصادفات رانندگی یکی از چالش های اساسی در حوزه سلامت عمومی است و سازمان ها و نهادهای مختلف، همچون نهادهای مردمی، دولتی و غیر دولتی و خود مردم، اهمیت بالای ی در کاهش این تصادفات دارند.
وی با اشاره به روند تصادفات در سالیان اخیر و تأثیر آن در مرگ ومیر برخی گروههای سنی، اضافه کرد: نتایج نشان داده است که در سیاستگذاری ها و پیاده سازی اقدامات برای کاهش تصادفات، چندان موفق نبوده ایم. بنابراین نیاز به بازبینی در روش های پیشین داریم.
تأکید بر فرهنگ سلامت در رانندگی ایمن
مدیرکل دفتر آموزش و پیشرفت سلامت وزارت بهداشت به اهمیت فرهنگ سلامت در عرصه رانندگی ایمن اشاره نمود و اظهار داشت: کشورهایی که در دو دهه گذشته موفق به کاهش چشم گیر تصادفات شده اند، نه فقط بر فرهنگ رانندگی در بین مردم تمرکز کرده اند، بلکه به سیاستهای حامی سلامت و استفاده از تکنولوژی های نوین نیز پرداخته اند.
ترکیب سه مؤلفه کلیدی برای کاهش تصادفات
رضایی اشاره کرد: برای کاهش تصادفات باید همزمان به سه موضوع توجه کنیم؛ فرهنگ رانندگی، سیاستها و اجرای صحیح آنها و همین طور تکنولوژی. این سه مؤلفه باید به شکلی ترکیب شوند که هم خودرو های ایمن تری تولید شوند، هم قوانین صحیح و قابل اعتماد برای مردم تدوین شود و هم فرهنگ عمومی در امتداد کاهش تصادفات بهبود یابد.
تفاهم نامه با پلیس راهور و اقدامات در دست اجرا
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی از امضای تفاهم نامه اخیر با پلیس راهور در قالب کارگروه فرهنگ سلامت آگاهی داد و اظهار داشت: در این تفاهمنامه، پیاده سازی ابعاد فرهنگی سلامت در حوزه رانندگی ایمن مطرح گردیده است و برنامه های دیگری نیز در دست اجرا داریم که امیدواریم برمبنای اصول علمی و مطالعات دقیق، به نتایج بهتری منتهی شود.
بگفته رضایی، با وجود کمپین های گوناگون در امتداد کاهش تصادفات، نتایج ملموس در تصادفات نوروزی بعد از دوران کرونا تغییرات محسوسی نداشته است و این مسأله بازهم به عنوان دغدغه ای برای خانواده ها و رانندگان باقیمانده است.
مدیرکل دفتر آموزش و پیشرفت سلامت وزارت بهداشت درباب اثربخشی پویش ها در پایین آوردن تصادفات و رانندگی ایمن اظهار داشت: پویش ها در این حوزه اثرگذار هستند، اما برای اثربخشی بیشتر، باید اصول علمی در آنها رعایت شود. در خیلی از کشورهای موفق، احترام به قوانین رانندگی حتی بدون حضور پلیس در اولویت است و این یک هارمونی اجتماعی بوجود می آورد که تنها با یک پویش ساده نمی توان به آن رسید.
نیاز به هدف گذاری طولانی مدت برای فرهنگ رانندگی ایمن
رضایی تاکید کرد: برای رسیدن به نتایج مؤثر در فرهنگ رانندگی، باید هدفی طولانی مدت تعیین نماییم. به عنوان مثال، اگر درنظر داشته باشیم که ایران در ۱۰ سال آینده در حوزه فرهنگ رانندگی به هدف خاصی برسد، می توان با رویکرد علمی و مطالعه دقیق به نتیجه مطلوب رسید.
وی به اهمیت آموزش از دوران کودکی در حوزه فرهنگ رانندگی ایمن اشاره نمود و در همین رابطه اظهار داشت: اگر از دوران کودکی به آموزش فرهنگ رانندگی پرداخته شود، سازمان ها و نهادهایی که می توانند نقش داشته باشند، به تدریج وارد عمل خواهند شد. همین طور باید لطمه شناسی فرهنگی در جامعه صورت گیرد تا رفتارهای نادرستی مانند فشار دادن بوق در خیابان ها کم شود.
تحلیل علمی و همکاری با نهادهای علمی برای کاهش تصادفات
مدیرکل دفتر آموزش و پیشرفت سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر بدون یک رویکرد علمی به این مسأله پرداخته شود، نتیجه ای نخواهیم گرفت. باید تمامی داده ها تحلیل شده و نهادهای علمی و تحقیقاتی در این پروسه همکاری کنند تا برنامه های کاربردی و علمی اجرائی شود.
محتوای مناسب در رسانه ها و کتب درسی برای پیش گیری از تصادفات
رضایی به کمبود محتوای مناسب در رسانه ها و کتب درسی در حوزه تصادفات رانندگی اشاره نمود و اظهار داشت: در فیلم ها، رسانه ها و کتاب های درسی کمتر به تصادفات رانندگی به عنوان یک اولویت سلامت پرداخته می شود. باید این مساله در اولویت قرار گیرد تا همگان آگاه شوند که تصادفات علت اول مرگ و میر در بعضی گروههای سنی هستند.
لزوم ایجاد برنامه ملی برای کاهش تصادفات
وی اشاره کرد: برای رسیدن به عدد صفر مرگ و میر در جاده ها، باید برنامه ملی ای تدوین شود که تضمین اجرای آن وجود داشته باشد. متاسفانه خیلی از برنامه های ملی که در گذشته نوشته شده اند، به علت عدم تطبیق با شرایط اجرائی، هیچگاه به درستی اجرا نشده اند.
رضایی به ضرورت اعتماد به قوانین و بهبود طراحی معابر اشاره و بیان کرد: تصادفات رانندگی تنها با آموزش و فرهنگ سازی حل نمی گردد. باید طراحی خیابان ها و معابر نیز به شکلی باشد که سلامت را ارتقا دهد.
منبع: snacu.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب